Wednesday, July 22, 2009

MALCON UNIFIL PENUHI PETUNJUK PRESTASI UTAMA PBB

TYRE, LEBANON 19 Julai - Kontinjen Malaysia (Malcon) bagi misi Pasukan Interim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Lebanon (Unifil) berjaya memenuhi Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang ditetapkan oleh badan dunia itu.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, penugasan mereka amat membanggakan dan diterima baik masyarakat setempat sekali gus memenuhi KPI tersebut.

Katanya, perkara itu diakui sendiri oleh Komander Unifil, Mejar Jeneral Claudio Grazio dari Itali, semasa bertemu dengannya di ibu pejabat misi tersebut di Naqoura, dekat sini hari ini.

Selain penerimaan penduduk di kawasan selatan dan timur Lebanon, menurutnya, penugasan Malcon juga diiktiraf oleh pasukan-pasukan pengaman negara lain kerana kerana warga Angkatan Tentera Malaysia (ATM) berupaya memahami budaya masyarakat antarabangsa.

''Tiga bulan sebelum warga ATM menyertai Unifil, mereka telah dipersiapkan dengan teknik dan taktik ketenteraan serta kaedah komunikasi berkesan dengan masyarakat antarabangsa," katanya kepada wartawan Malaysia di sini hari ini.

Kata beliau, atas sebab itu, PBB terus meminta bantuan Malaysia untuk menjalankan misi berkenaan.

Ujarnya, selain meneruskan misi itu, kedua-dua pihak turut bersetuju menambah bilangan anggota serta pegawai ATM ke Unifil bagi mencapai taraf batalion sedikit masa lagi.

''Contohnya, walaupun kita berfahaman Sunnah, masyarakat Lebanon yang kebanyakannya berfahaman Syiah tetap dapat menerima kita dengan baik," katanya.

Sementara itu, Grazio berkata, dalam setiap misi pengaman, anggota dan pegawai terlibat perlu menguasai taktik ketenteraan serta menjalankan hubungan baik dengan masyarakat setempat.

''Kedua-dua keupayaan itu dipamerkan dengan baik oleh pasukan Malcon. Bagi anggota ATM yang bakal menyertai misi ini nanti, saya harap mereka akan kekalkan prestasi sedemikian," tegasnya.

No comments: