Wednesday, July 22, 2009

ATASE PERTAHANAN DIPERLUKAN DI LEBANON?

BEIRUT 21 Julai - Kerajaan akan mengkaji keperluan meletakkan seorang Atase Pertahanan di sini untuk melancarkan penugasan Kontinjen Malaysia (Malcon) bagi misi Pasukan Interim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Lebanon (UNIFIL).

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi (gambar) berkata, sekiranya perlu, beliau akan membentangkannya kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam masa terdekat.

Menurutnya, ini kerana khidmat pasukan pengaman negara yang berada di Lebanon sejak 2006 mungkin perlu dipanjangkan kerana ketidaktentuan politik di sini.

''Bagaimanapun buat masa ini saya tidak melihat keperluan jawatan itu tetapi bersedia membincangkannya sekiranya perlu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada kumpulan wartawan Malaysia sempena mengakhiri lawatan kerjanya di sini hari ini.

Hadir sama Panglima Tentera Darat, Jeneral Tan Sri Muhammad Ismail Jamaluddin dan Panglima Angkatan Bersama, Leftenan Jeneral Datuk Allatif Mohamed Noor.

Dalam perkembangan sama, Ahmad Zahid menegaskan, beliau yakin dengan kecekapan warga Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang bertugas di sini.

''Saya juga ingin meminta ahli keluarga mereka di tanah air mendoakan kesejahteraan dan keselamatan mereka di sini," katanya.

No comments: