Wednesday, July 22, 2009

TERLALU AWAL KAITKAN NORDIN MAT TOP

TYRE, LEBANON 18 Julai - Kementerian Pertahanan masih belum dapat memastikan penglibatan ketua militan rakyat Malaysia di Indonesia, Nordin Mat Top dalam pengeboman dua hotel di Jakarta kelmarin.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, Malaysia tidak pernah sesekali bersetuju dengan keganasan dan sentiasa sedia bekerjasama dengan Indonesia dalam menangani masalah tersebut jika diperlukan.

Beliau juga menegaskan, dakwaan tersebut dibuat terlalu awal dan satu siasatan menyeluruh perlu dilakukan sebelum dapat disahkan.

“Jika ia merupakan perbuatan individu yang kebetulan datang dari Malaysia, ia tiada kena-mengena dengan apa-apa dasar kerajaan kita.

“Kita sentiasa sedia bekerjasama dengan Indonesia dan pihak keselamatan antarabangsa bagi menentukan individu dan kumpulan bertanggungjawab tidak terlepas daripada undang-undang,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada sekumpulan wartawan Malaysia sewaktu melawat kontinjen negara di Pasukan Interim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Lebanon (UNIFIL) di At Tiri, dekat sini hari ini.

No comments: