Tuesday, June 9, 2009

PELATIH PLKN IKUTI MODUL BARU 2010

Mulai tahun depan, pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) akan mengikuti modul kokurikulum baru yang menerapkan lebih banyak elemen kerohanian, emosi dan kecerdikan.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, penerapan elemen itu bertujuan memastikan lepasan PLKN mempunyai semangat integrasi nasional yang berterusan selaras dengan asas penubuhan PLKN sendiri.

Katanya, buat masa ini PLKN mempunyai empat modul iaitu kenegaraan, fizikal, jati diri dan khidmat komuniti.

"Modul baru ini akan menambah baik kokurikulum sedia ada pada masa yang sama menggantikan modul yang dilihat sudah lagi tidak relevan.

"PLKN sudah lima tahun dilaksanakan dan secara logiknya, selepas tempoh itu penilaian semula perlu dilakukan untuk memantapkan program tersebut," katanya.

Beliau berkata demikian selepas mengetuai rombongan Kementerian Pertahanan membuat lawatan ke Kompleks Percetakan Sri Utusan di sini hari ini.

Turut menyertai rombongan itu ialah Panglima Tentera Darat, Jeneral Tan Sri Muhammad Ismail Jamaluddin; Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar; Panglima Tentera Udara, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin; Panglima Angkatan Bersama, Leftenan Jeneral Datuk Allatif Mohd. Noor dan Ketua Pengarah Perisikan Pertahanan, Mejar Jeneral Datuk Abd. Hadi Hussein.

Sementara itu, Ahmad Zahid memberitahu, PLKN juga akan mewujudkan alumni tersendiri bagi membolehkan kerajaan merangka program susulan terhadap lepasan program kebangsaan tersebut.

Katanya, kerajaan tidak mahu berbangga dengan jumlah angka pelatih PLKN yang mencapai setengah juta orang tahun ini tetapi yang lebih penting adalah nilai perpaduan dan integriti dalam diri setiap pelatih.

Menurutnya, faedah program perlu setimpal dengan peruntukan RM700 juta yang dibelanjakan setiap tahun untuk menjayakannya.

"Setiap ahli alumni PLKN ini akan diberi kad debit dan kad diskaun bagi menarik lebih ramai bekas peserta menyertainya," jelasnya.

No comments: