Tuesday, June 9, 2009

ATM PERLU GANTI ASET SUDAH CAPAI TEMPOH MATANG

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mencadangkan supaya aset Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang sudah mencapai tempoh matang digantikan.

Beliau berkata, penggantian aset itu bagi memastikan penggunaannya bersesuaian dengan perubahan teknologi ketenteraan semasa.

"Kita dapati beberapa aset ATM sudah digunakan pada tempoh yang agak lama dan perlu dinaik taraf atau digantikan dengan peralatan baru.

"Untuk itu, saya akan mengusulkan cadangan agar satu peruntukan khas untuk membangun dan memodenkan aset ATM dapat diwujudkan khususnya dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10)," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Majlis Penyerahan Bas Khas kepada Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PPDK) untuk ATM di sini hari ini.

Turut hadir timbalannya, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad dan Pengerusi Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Tan Sri Mohd. Anwar Mohd. Nor.

Bas yang disumbangkan oleh Kumpulan Boustead Holdings Berhad itu mempunyai kapasiti 25 penumpang serta dilengkapi dengan ruang tambahan untuk kerusi roda di samping mempunyai kemudahan audio visual.

Dalam pada itu, Ahmad Zahid memberitahu, LTAT perlu mencari pendekatan terbaik bagi memacu ekonomi negara khususnya dalam industri pertahanan nasional.

"Kita amat yakin dengan pencapaian LTAT setakat ini dan berharap dapat meneruskan prestasi tersebut walaupun dalam keadaan ekonomi yang kurang baik," katanya.

No comments: